Crackers.cz » Samply a kopírování hudby – 1.díl

Samply a kopírování hudby – 1.díl

SamplyMožná píchám do vosího hnízda. Možná se to někomu nebude líbit. Ale možná někomu aspoň trochu otevřu oči. Proč bych měl otvírat někomu oči? Nebo čím? Tím, že vám v tomhle novým seriálu ukážu, na čem stojí popularita některých songů našich i zahraničních interpretů.

Samply do rapu patří, tak jako patří rap do hiphopové kultury. Tohle si zřejmě řeknou ti starší a znalejší situace. A já říkám, že to platilo v USA u prvních raperů. Jenže tihle zcela vědomě poukazovali na svoje oblíbené zpěváky nebo kapely z bluesu, jazzu atd. A tímto způsobem jim vzdávali hold.

Trochu horší je situace nyní. Celá scéna se tak nějak „zvrhla“. Nějaká smyčka nebo úsek z jiné skladby se bezostyšně vydává za vlastní hudbu. Po shlédnutí prvních ukázek si možná řeknete, že není těžký dělat rap. Jak to tak vypadá, pro některé interprety je to opravdu pohodička :-) .


Rytmus – Zostalo ticho (nepřeslechnutelná podobnost s originálem)



Pio Squad – Pamatuju (komplet převzatý podklad beze změny)



A abychom nezapomněli na USA, tak 3 songy od Ice Cube

A teď můžete říct – jasně, ale tohle dělá v dnešní době každej. Každej kopíruje. Každej ať si poslouchá co chce, když ho to baví. To je fakt. Já jen poukazuji na to, že jsou tady kvalitní a kreativní producenti a skladatelé, kteří tvoří jen vlastní autorskou hudbu a úryvky z jiných skladeb nepoužívají. Mají dostatek talentu a hudebního cítění, aby vytvořili svoji melodii. Jejich cesta je těžší, protože nepracují se známým hudebním motivem, který mají lidé naposlouchaný celé roky.

Někdo tady níže psal, že některá crew je lepší, než ta druhá, protože chrlí jedno CD za druhým. Jenže je rozdíl jakým způsobem tvoří. Prodává CD, na které si „vypůjčili“ hudbu někoho jinýho anebo tvoří opravdu vlastní hudbu? Pokud jde svojí cestou, je takový proces několikanásobně delší a úmornější. Tak že by proto?

Příště si dáme další sadu samplů, o kterých zřejmě ani nevíte, že samply jsou…

Samply a kopírování hudby – 2.díl
Samply a kopírování hudby – 3.díl
Samply a kopírování hudby – 4.díl
Samply a kopírování hudby – 5.díl




Komentáře: 10

  1. Kathmandu
    3.9.2009 v 16:10 | Trvalý odkaz

    celá produkcia tzv.rapovej hudby je jeden veľký odrb, ktorý však zatiaľ trh žerie. To znamená, že ľudia túto hudbu radi počúvajú, kúpia si CD, prídu na koncert. Takže peniažky sa sypú.
    Inak je to ojeb. A nielen hudba (ale aj texty). Ide tu proste o to vytiahnúť čo najviac bubákov od ľudí. A rapoví interpreti? Tí sa tu hrajú na nejakú nezávislosť, všade každého fakujú, sú nad vecou, ale v skutočnosti je to snáď väčšia komercia než Habera, Drišlak a podobné ko*otiny.
    Hovorím z vlastnej skúsenosti. Som muzikant, ktorý túto hudbu robí. Nie že by som tento štýl mal rád, alebo nedokázal robiť nič iné, ale treba nejaké peniažky, a toto je v súčasnosti oveľa, oveľa jednoduchšia cesta k ich získaniu.

  2. 4.9.2009 v 11:10 | Trvalý odkaz

    Používání převzatých samplů je základ hip hopu, žádná nová věc, žádný podvod, žádný odrb… lidem se to líbí, autoři i producenti to mezi sebou respektují a nový song dokáže kolikrát pěkně reinkarnovat ten starý …není kolem toho třeba chytračit.

  3. Moody
    4.9.2009 v 21:14 | Trvalý odkaz

    Autoři i producenti to mezi sebou respektují?? Myslíš, že o tom autoři vědí? Nebo že si producenti dokonce kupují licence, tak jak je to v ostatních žánrech, když děláš coververzi, běžné??!! Prober se…

  4. Casey
    5.9.2009 v 12:18 | Trvalý odkaz

    rap není delání coververzí, rap vzniknul jako samplovaná hudba a vždy bude, naopak posledni dobou hodne pribyva autorskych tracku od producentu…
    je zbytecny tohle tema resit, hehe a hlavne v roce 2009, skoro 2010

  5. 7.9.2009 v 09:53 | Trvalý odkaz

    eXp10it a Casey: Možná jste článek jen proletěli nebo pouze koukli na videa, ale asi jste jej nečetli celej. Nepsal jsem totiž, že používání samplů by byl odrb nebo podvod. Pokud takto pracujete, tak proti vám v zásadě nic nemám, jak už jsem napsal v článku :-)

  6. 8.9.2009 v 14:53 | Trvalý odkaz

    Zajímalo mě co na to napíšeš :) a asi jsi neměl ani jinou volbu v rámci toho radiohitu. Každopádně mě osobně takový počiny vždycky trochu zamrzí.. vždyť je tu v ČR tolik nadějných producentů co „nesamplují“, nebo to aspoň není tak levná záležitost jako vzít celou smyčku a dodělat beat..

    Check real producing na http://www.rapbeats.cz

    Mír Casey, máte to dobrý..

  7. 10.9.2009 v 21:42 | Trvalý odkaz

    S-core natočil video k této problematice, tady: http://www.youtube.com/watch?v=_aeZ-25mBGY

    Jinač mě osobně přejímání muziky nevadí, pokud je v legálních mezích; ale kdybych byl umělec a prodával prakticky kradené věci, musel bych se za sebe stydět.

  8. 14.9.2009 v 23:23 | Trvalý odkaz

    Je samplování a samplování. Kdyby český hip hop producenti byli dobří hudebníci… ok. Ale nejsou… Radši ať samplujou, protože ty jejich syntetický vlastní melodie jsou něco děsnýho. Trvám na tom, že něco dobře vysamplovat je umění. Navíc mě to otevřelo cestu k žánrům, který bych si v životě neposlechl. Samplování beru jako zpřístupnění něčeho dobrýho pro současnou generaci. Co je na tom špatnýho, když z něčeho kvalitního vyberu to nejlepší a postavím na tom něco současnýho? Nikdy jsem se netvářil, že jsem to vymyslel já, ale taky vím, že by to jen tak někdo nevysamploval takhle. Hip hop mě bavil odjakživa díky samplování… jinak by byl v prdeli. (a taky od ty doby co sampling není in v prdeli pro mě je)

  9. 23.10.2009 v 12:55 | Trvalý odkaz

    Podle mě spíš to tu lidi řeší jak se jim zlíbí kdo se jim nelíbí o tom řeknou že krade,naopak když je to někdo z top scény tak mu to odkejvaj a pochválej…To je problém celý scény—že se tu neměří stejný metrem ale na každýho úplně jiným…dám jen příklad který se stal přímo mě-ještě za mé práce v reasonu sem použil 2 stejné samply které měli Indy a Wich na cd-(sampl sem navíc udělal rychlejšía a doplnil o další VSTi)jak jsem již čekal kritika na krádeže se opět nahrnula na mojí hlavu-když sem se ovšem zeptal kdo ví že dávno před wichem ten naprosto samý sampl použila drvivá menšina a x dalších kapel nikdo nic neřekl a ještě wiche obhajovali!!tak asi takhle takhle to tu chodí,,rada pro vás-buď hodnoťe všechny objektvině a stejně popularita nepopularita nebo se na hodnocení vyserte a neremcejte o něčem o čem nevíte naprosto nic.Zdar

  10. 26.5.2010 v 12:08 | Trvalý odkaz

    Na sapmlování hip hop vzniknul, před 15-20 lety ještě žádná jiná možnost snad ani nebyla, než „stříhat pásky“ spíš si myslím, že nemůžete obvinovat producenta, když si koupí smyčku. Plno smyček se prodává po světě a už když vzpomenu na song, od J.Lopez s Jaddakisem, tak ten sampl použilo tolik americkejch producentů, min. 4 další interprety znám, že to nebude problém jen čech. Jo a kdyby vzdávali někomu hold, dělali to stejně jako to dělaj lidi tu, jen tady hold je hudební minulost trochu jiná a z vinylu Káji Gotta asi nikdo nic nestáhne…Ale uznat musím, že pokud někdo skládá hip hop a vykrádá od ostatních producentů hip hopu, tak jem tvrdě proti tomu.

Zanechte komentář

Tvůj email nebude zveřejněn. Požadované údaje jsou označeny *
Pravidla pro vkládání komentářů

*
*