Crackers.cz » S-KORE: „Ukrást smyčku nepovažuji za umění“

S-KORE: „Ukrást smyčku nepovažuji za umění“

S-KOREZdravím tě S-KORE. Je tomu už více než rok, co jsme spolu dělali rozhovor. Jak to jde? Nějaké výraznější životní změny?

S-KORE: Ahoj, mírně jsem překopal přístup k životu, jsem snad více jak třičtvrtě roku čistý. Pronajal jsem v centru Brna malý byt a přestěhoval jsem se tam s přítelkyní. Jinak vše při starém.


Pořád studuješ, nebo ses na to už vykašlal a prodáváš jen podpisy? :-)

S-KORE: Stále studuji. Teď nastupuji do třetího ročníku :-)

Když jsi naposledy chystal desku Možná už zítra ráno, tvrdil jsi, že „to bude zaručeně nejhorší album“. Myslíš, že se letos překonáš?

S-KORE: Myslím, že ano. Už jsem se za ty roky celkem vypsal. Pátá deska se nepíše jako druhá… Tvorba každého autora musí mít někde vrchol, kterého jsem myslím dosáhl jarním albem. Nové EP je spíše downtempový experimentální projekt, který jsem si chtěl ještě zkusit. Nemůžu zůstat zaseklý na jednom místě, to by mě nebavilo. Napsal jsem desítky treků a myslím si, že už jsem řekl to, co jsem chtěl. Teď už jen tak dojíždím na neutrál.

Tvůj první videoklip zaznamenal extrémní úspěch, co se sledovanosti týče (přes 25tis. shlédnutí za pět dní). Plánuješ další spolupráci s Forleaf studiem?

S-KORE: Nenazval bych to extrémním úspěchem, ale sledovanost mě potěšila. Jestli bude další spolupráce, to záleží spíše na Forleaf o.s., než na mně. Z mé strany jsem pokračování ovšem otevřen.

„Porazit“ např. klip Paulieho Garanda, který vyšel ještě o dalších pět dní dřív a byl zveřejněn ve většině médií bych klidně extrémní nazval, ale budiž. Co nám prozradíš k chystané desce?

S-KORE: Popravdě vůbec nevím, jaká je „obvyklá sledovanost“ českých videoklipů tohohle zaměření, ale je to příjemné překvapení :-)

Nová deska je spíše downtempová experimentální záležitost, jak už jsem zmiňoval. Chtěl jsem si zkusit nějaké postupy. Desku jsem dohromady instrumentálně a textově napsal de facto za jeden týden. Nejhezčí na nové desce bude obal, který dělá excelentní umělec Farky.

Pokud se nepletu, tak ten dělal i Dopisy, že? Obal bude tedy nějaký druh kresby?

S-KORE: Přesně tak.

Na kdy plánuješ datum vydání a kolik bude mít album stop?

S-KORE: Vydání alba je nejisté – závisí na externím masteringu, zřejmě začátkem října. Bude obsahovat osm stop.

Předpokládám, že kompletně v tvojí produkci bez featů? Nepřemýšlel jsi nad hosty?

S-KORE: Ano, album bude kompletně moje práce, jak po textové stránce, tak po stránce hudební (klávesy, kytara…). Žádné featy neplánuji. Já jsem proti tomu, dle mého názoru featy na desku nepatří a mohly by ji pokazit. U všech mých oblíbených interpretů skladby s featuringy přeskakuji. Je to prostě součástí mé filosofie. Já dělám hudbu, co jde celkově ze mě, takže by to prostě nesedělo do konceptu ;-)

KLIP: S-KORE – Dal jsem Ti všechno (iPhone verze)

Patří do tvého konceptu i nekoncertování, nebo jen ještě nedozrála ta pravá chvíle a místo?

S-KORE: Je pravda, že už to ke mně snad neodmyslitelně patří :-D Není to tak, že bych nikdy nekoncertoval, kdysi jsem měl koncerty celkem často, ale postupem času, když se u nás subkultura začala rozšiřovat, jsem si stále více začal všímat všeobecného úpadku (vytrácení té příjemné, přátelské, přející atmosféry, pro kterou jsem hiphop miloval), až jsem si řekl prostě ne.

No a teď se k tomu už asi nedostanu. Texty píšu během čtvrthodiny, pak nahrávám, ani je neumím bez papíru, netrénuju, už neběhám, možná, že už jsem celkem z formy. Ale už je mi to tak nějak jedno.

Dá se totiž říct, že už to opravdu patří k mé image, kterou se prezentuji na veřejnosti. Mému poslednímu koncertu, který jsem v životě měl, je věnován refrén na první treku chystaného alba.

Tvůj názor na samplování je asi všem jasný. Zaregistroval jsi v poslední době nějaké nováčky skládající „klasickou“ cestou? Např. Stym ze Slovenska nebo teprve šestnáctiletý Emeikey, který má dokonce ZUŠ?

S-KORE: Myslím si, že samplování a doslova čiré krádeže (někteří naši producenti mají tu drzost krást i notový zápis) nemá na nosičích, které jsou autorské a jdou do prodeje, co dělat.

Chápu různé mixtapy, kde si neznámí MC’s potřebují opatřit nějaký instrumentál, tak ho vezmou ze soundclicku, či vysamplují už po stodesáté nějaký profláknutý sampl a hodí své věci zadarmo na internet. V tom bych problém neviděl.

Můj názor je takový, že samplování, jaké je slyšet dnes u 95 procentech producentů, není umění. Ve svých krajních propracovaných formách, kdy se producenti trápí a mají promyšlený každý tón, např. jak to dělá Sinuz, to je něco jiného.

Ale popravdě to dnes dělá málokdo. Dnes se kradou celé smyčky a pak se tyto alba dokonce prodávají anebo je producenti vydávají za své. To je hnus. Čeština má pro to krásné přísloví, chlubit se cizím peřím.

Takže abych to shrnul: ukrást smyčku, pak ji rozsekat, natempovat a dodat bicí umí každý po deseti hodinách práce např. s FL studiem. Čili to za umění nebo nějaký „skill“ nepovažuji. V rámci nekomerčního použití proč ne. Ale když to pak někdo hodí do prodeje, to považuju za prasárnu.

Znova podotýkám, že i v dnešní době se najde pár producentů, kteří se snaží samplovat pořádně a dávají do toho kus sebe. Bohužel jsou ale zastíněni většinou diletantských bandzone/myspace pseudoproducentů, kteří s uměním nemají nic společného.

Nikoho v mém okolí, kdo by dělat sampl poctivě, neznám. Ale popravdě ani nějak nehledám, protože tuhle muziku neposlouchám, takže je možné, že se třeba situace za tu dobu změnila, resp. zlepšila. Jak říkám, hodnotit to nemůžu, už se v tom dávno neorientuju. Každopádně jsem za každého producenta, co dělá sám, nesmírně rád, protože tohle žene vývoj dopředu.

V minulosti jsem natočil nějaké věci ohledně problematiky samplování, protože když to člověk prokoukne (protože to sám dělá), velmi dobře se v tom zorientuje a začne vidět ten bordel kolem sebe…

Díky za rozhovor. Na závěr pokud se cítíš na inteligentní poselství… Můžeš třeba doporučit čtenářům nějaký dobrý film :-)

S-KORE: Já děkuji.

Protože se na inteligentní poselství se svojí nízkou inteligencí necítím, radši zmíním můj oblíbený citát.

„Milióny lidí touží po nesmrtelnosti a přitom nevědí, co mají dělat, když v neděli odpoledne prší.“
(Susan Ertz)

Mezi mé oblíbené filmy patří například PelíškySamotáři, ze zahraničních je to Svatý boj, Poslední skaut nebo třeba Grand Torino. Za zamínku určitě stojí taky krátkometrážní snímek More od Marka Osbourna.




Komentáře: 24

  1. Natural Born Killer
    16.9.2010 v 22:12 | Trvalý odkaz

    Má pravdu, zpeněžovat ukradené samply není úplně košer.

  2. bruno
    17.9.2010 v 09:27 | Trvalý odkaz

    Není úplně vpořádku jeden rok psát manuály jak samplovat a druhý hlásat opovrhování samplama. Dozajista není samplování košér, ale toto je trochu „sraní si do huby“.

  3. Štěpán
    17.9.2010 v 16:07 | Trvalý odkaz

    bruno: není to rok..

    Proč se tak do samplování navážím? Protože si to můžu dovolit. Umím samplovat, dělal jsem to a umím to sakra dobře.

  4. 17.9.2010 v 16:14 | Trvalý odkaz

    zpenezit cizi sampl = kradez
    ale zase chapu to, ze jako ja, i ostatni nekde musi zacit a ten sampl je asi (podle meho nazoru) nejrozumnejsi zacatek, jak Stepan rika —> V rámci nekomerčního použití proč ne. Ale když to pak někdo hodí do prodeje, to považuju za prasárnu. <— k tomu se priklanim, ikdyz sem tam neaky ten sampl zazni i odemne…

  5. kája
    17.9.2010 v 19:22 | Trvalý odkaz

    bruno: S-Core měl na mysli to čemu se v dnešní době řiká samplování neboli kradení smyček, notového zápisu. To kritizuje. Pak je samplování takový, že člověk si nemůže nahrát live tak prosim vysampluje si určitý zvuk např. bicí ( hajtku, snare, virbl)a tak dál. Nebo si člověk stáhne FL studio a tam už má de facko samply nahraný jenom to nahází nějak dohromady, takhle by samplování mělo vypadat. Ale on kritizuje to jak vypadá dnešní samplování, že místo aby si člověk sestříhal nějakéj zvuk/tón tak radši ukradne pomalu půlku instra ne-li celé.

  6. 17.9.2010 v 21:35 | Trvalý odkaz

    Jediný co mě na tom zaujalo je natáčení té kamery, když nastupuje a odjíždí s autem.. jinak to je moc uřvaný, na to o čem to je..

  7. bruno
    18.9.2010 v 08:06 | Trvalý odkaz

    Štěpáne, ano není to rok, jsou to roky dva. Dva roky, kdy si psal několikadílné články jak samplovat. Články, které měli za úkol učit samplovat, včetně zdrojů hudeb od cizích autorů. Přesně to čemu dnes říkáš krádež. I když si samplování můžeš dovolit, a domníváš se že to umíš sakra dobře, nemění to nic na tom že je to v rozporu s tím co teď hlásáš.
    Já zas umím sakra dobře nakládat Znojemské okurky, jj před pár lety to byly Znojemské okurky, nyní jsou to okurky von Bruno. Mám svůj recept a všechny ty plagiáty bych zrušil. Můžu si to dovolit.

    kájo, ano používání cizí hudby = krádež, je vpořádku pokud by toto propagoval člověk, který to nikdy nedělal, ale ne ten, kterého album, nebo jeho část vznikla přesně tímhle způsobem.

  8. 18.9.2010 v 08:39 | Trvalý odkaz

    Ano Faiby, tvé klipy jsou rozhodně lepší, hlavně ten „rave“ posledně.. :-D

  9. apatic
    18.9.2010 v 11:22 | Trvalý odkaz

    S-KORE má správnej názor :)
    Nebudu se vyjadřovat k tvorbě hudby,protože sám neumim nic :)

  10. Štěpán
    18.9.2010 v 12:17 | Trvalý odkaz

    bruno, ty jsi ještě stále nepochopil, že to je důvod proč to dělám. Možná že to pochopit nechceš. Myslím si, že naopak by bylo úplně zcestné, kdybych mluvil o něčem, v čem se neorientuju.

    Přece to není v rozporu s tím, co říkám teď. Pokud to pořád nemůžeš zkousnout (či pochopit), že jsem napsal 2 články jak se sampluje, ber to jako tento příměr.

    Je to jako kuchař, který samozřejmě v rámci praxe umí v kuchyni udělat špagety, žabí stehýnka nebo chobotnici, ale chuťově mu nechutnají, tak radši vaří tradiční česká jídla.
    Ano umí zahraniční speciality, jako kuchař je musí umět, dokonce třeba byl požádán o napsání kuchařky, kde musí profesionálně vysvětlit postup přípravy jídla. — toto přece není v rozporu s tím, že mu to jídlo, na které píše návod nechutná. A co třeba že mu chutnalo, ale časem změnil chuť, protože zjistil, že je tajná přísada do nádivky přidávání hoven?

    Já nechápu, co je na tom nepochopitelné..

  11. 18.9.2010 v 14:14 | Trvalý odkaz

    Maríca: ano, právě proto se mi líbí ty záběry, kamerou :)

  12. 18.9.2010 v 18:10 | Trvalý odkaz

    nekdo by si mel hledet nakladni okurku :D

  13. 19.9.2010 v 12:44 | Trvalý odkaz

    Jo tak, ta věta zní jako kdyby se ti líbil záběr kamerou jenom když nastupuje atp.

  14. bruno
    20.9.2010 v 13:30 | Trvalý odkaz

    Štěpáne, mně jen udivuje jak k tomu přistupuješ. Já když zjistím, že jsem dělal/dělám nějakou špatnou věc, nechám toho a zvolím jiný způsob, nebo zaujmu postoj dělal jsem to špatně, napravil jsem se a už to dělám jinak. Jenže ty místo toho ukazuješ na ostatní.
    Správně by to bylo takto „Udělal jsem přešlapy, opak netvrdím, alespoň se netvářím že moje hovno nesmrdí“.
    To přirovnání je také mimo. Je vpořádku, že kuchařovi něco nechutná. Je vpořádku, že někdo změní názor, jenže opět to samé ty si to nemusel dělat, ty si chtěl. Je to jako kdyby kuchař křičel, podívejte, co je to za hnus žabí stehínka, kdo vaří tato jídla je vyvrhel a přitom je sám vařil.
    Jinak samplování je tak složitá otázka, že to rozhodně není jen o tom co píšeš. Jen dochází k matení lidí. Ten kdo do toho nevidí, může být lehce ovlivnitelnej. To se mi ale nechce rozebírat.

  15. Štěpán
    20.9.2010 v 17:58 | Trvalý odkaz

    bruno, ty jsi stále úplně mimo. Já už se k tomu vyjádřím naposledy, protože to už by jsi mi musel za odpovědi platit. Tolika pozornosti se nedostane ani stovkám mailů, co mi chodí a já tu bezúčelně diskutuji člověkem, který je mimo, podivný „názor“ má a situaci ani nechce pochopit.

    Já nekřičím. Padla otázka (ano, nezeptal jsem se já sám sebe, kdyby otázka nepadla, nemluvím o tom).

    Ty jsi jen prostě další z lidí, kteří to neumí zkousnout, že já se k něčemu vyjadřuju. Koukej na čtenost mého rozhovoru.. Někoho to asi zajímá a baví se.

    Jediný, kdo tady křičí jsi Ty. Ukřivděně za to, že takový ko.ot jako já, si dovoluje něco říct. Stále se tady vracíš, aby ses stále znova ujišťoval, jak si „seru do huby“. To nepochopím…

  16. RAPe
    20.9.2010 v 18:07 | Trvalý odkaz

    Podle mě je z komentů spíš zřejmé: “Udělal jsem přešlapy, opak netvrdím, naopak se o tom snažím mluvit, aby ostatní neudělali stejnou chybu”

  17. bruno
    23.9.2010 v 13:54 | Trvalý odkaz

    štěpáne, možná by si mohl platit ty mě. Když už si mne oslovil jako prvního. To, že se nedostane pozornosti stovkám mailu a mne jo asi o něčem svědčí. Ale ruku na srdce, ani já nevěnuju takovou pozornost stovkám mailů co mi chodí.

    Ty, stejně jako já dáváš na jevo svoje názory. Rozhodně s klidnou duší zkousnu, že se stějně ty, jako já k něčemu vyjadřuješ. Pokud myslíš, že jsem mimo, ok, já si myslím o tobě to samé.

    A ještě jednou zopakuju, problém samplování rozhodně není černobílá věc a je to rozhodně o hodně složitější než ty popisuješ.

    RAPe, ano máš pravdu, ale nemyslíš, že by to mělo být zřejmé jinak, než z nějakých ucamraných komentů pod článkem?

  18. RAPe
    23.9.2010 v 14:36 | Trvalý odkaz

    bruno: Znovu jsem si to všechno pročetl, včetně toho „seriálu o samplování“ a přijde mi (bez urážky), že tam schválně hledáš něco, co tam není. V článku to píše jasně:

    „V minulosti jsem natočil nějaké věci ohledně problematiky samplování, protože když to člověk prokoukne (protože to sám dělá), velmi dobře se v tom zorientuje a začne vidět ten bordel kolem sebe…“

    Navíc si myslím, že názor od někoho, kdo se samplováním má sám zkušenosti, je mnohem cennější než např. od někoho, kdo vystudoval ZUŠ, hraje na hudební nástroje, ale nikdy si samplovat nevyzkoušel…

    Tak či tak jsem rád, že se tady diskutuje, protože nevyjádření vlastního názoru je snad to nejhorší, co může být :-)

  19. Petr
    28.9.2010 v 11:57 | Trvalý odkaz

    Už jsem slyšel hodně špatně nakreslených kytar i se špatným zvukem, ale něco takového..

  20. 4.11.2010 v 19:14 | Trvalý odkaz

    Já se ohledně samplování vyjadřovat nebudu – sami stahujeme samplované instrumentály s kamarádem, se kterým do rapu děláme. Každopádně je využíváme jen na nekomerční účely, do plánovaného CD které půjde do prodeje, chci sehnat opravdu kvalitní produkci, která nebude samplovat téměř vůbec.

    S-KORE, tvoji hudbu cením, líbí se mi, že se nestydíš vyjádřit svoje názory a pocity, co máš na srdci. Tvoje tvorba má smysl, není to nic odporného co dneska se dá na šeské scéně vidět.

    K videoklipu jen jedno slovo: Výbornej! :)

    Doufám, že budou ještě nějaká videa, a budou alespoň z poloviny tak dobrá, jako tohle. O tom ale nepochybuju :)

  21. TeR_
    9.11.2010 v 15:30 | Trvalý odkaz

    Bruno, podle mě to moc hrotíš…
    Jestli chceš ze štěpána udělat někoho, kdo tomu nerozumí, tak bych si raději bejt tebou dala odstup :)

    Transfer: Souhlasím s tebou v tom, že S-KORE má skvělý texty, že svý pocity a názory dokáže složit do jednotlivých tracků…Je to super mít na scéně dobrý rapery a s klidým svědomím můžu říct, že zrovna S-KORE mezi dobrý rapery patří…;-)
    Videoklip je super.. :-)
    Nejvíc co mě deprimuje je to, jak ho několik nejmenovaných lidí za jeho práci odsuzuje, jenže každej by si měl všímat svýho, co kdo dělá, jak to dělá, každýho věc a docela mě jebe, že teď je v módě srát se všem do práce druhejch, když samy hovno zmohli… ;-)
    Je pravda, že je to o tom, že každý má na to svůj názor, jenže v dnešní době se tomu snad ani názor říkat nedá, někdo napíše k jednomu tracku:,,ježiš to je ale sračka“ přitom slyší jedno slovo, ví hovno o tom, jakej ten text je, nebo jakej má smysl.
    Občas nechápu naivitu některých lidí, kteří v životě udělali velký kulový a navážejí se do ostatních, kteří svoji práci umí a to hodně dobře ;-)
    Takhle to vidím já, řekla bych…

  22. SJ
    6.1.2011 v 18:06 | Trvalý odkaz

    Kdyby Štěpán znal (jak to tvrdí, přeci na tom vyrostl) hip-hop resp. rap, tak by věděl že první rapový pecky vznikly právě samplováním. Baví Vás, všechny diskutanty tady, Dj Wich nebo Fosco Alma? Běžtě tvrdit jim to o samplování, jak to je, anebo není košér. Dj Wich na tom postavil kariéru, zvláštní že? To jste se ale Vy ještě nejspíš houpali tátovi v kouličkách ;-) . Fosco Alma (MAAT) dělá mimořádně luxusní samplovaný beatz. Lidi za to ale platí a platí celkem dost (dle informací co vím), takže kde bude ten zakopaný pes? Nejspíš ve Vaší demenci, v tom, že půlce z Vás je 15 let a myslíte si, bůh ví jak nejste chytrý a cejtíte se strašne real když Vám Vaše stár (Sťěpán) poděkuje a nebo vysvětlí pí*oviny co tady rozebíráte. Mimochodem, když to lidi poslouchaj (samplovaný beatz resp. rap na těch beatech), tak asi neni nic špatně že? Zamyslete se!

  23. Kalach
    15.1.2011 v 14:11 | Trvalý odkaz

    To že česká scéna začala na samplech je sice pravda , ale zdá se mi trochu blbý , že se nezmohla na víc po tolika letech

  24. Mall
    15.2.2011 v 16:47 | Trvalý odkaz

    KJsem rád že se tady objevili lidi jako Bruno nebo SJ, protože tohle je trochu přes míru. Že se česká scéna na víc nezmohla? Samlování k hip hopu patří ať se to jednomu nejmenovanému českému raperovi líbí nebo ne. Podívejte na poslední album Eminema má tam asi 6 samplů a odsuzujete ho jako zloděje? Samplujou producenti jako Havoc, Khalil nebo Just Blaze ty si myslíš, že se taky na nic nezmohli?

Zanechte komentář

Tvůj email nebude zveřejněn. Požadované údaje jsou označeny *
Pravidla pro vkládání komentářů

*
*