Crackers.cz » Recenze: Rytmus – Král

Recenze: Rytmus – Král

Recenze: Rytmus - KrálOd debutového alba Bengoro uběhly dva roky. Čekání bylo loni zkráceno výběrovkou Si zabil a nyní je tu očekávaný Král. Odráží tisícové prodeje během prvních pár dnů a davy natěšených fanoušků dobře odvedenou práci?

Album začíná nezvykle optimistickou náladou. V Prologu Rytmus předkládá na pozadí příjemné hudby témata, kterými se bude zabývat. Vyjma tohoto intra, epilogu a dvou skitů album obsahuje 13 tracků. Featuringy zde moc nehledejte. Mimo kontrafaktí Ego se objeví stálice TinaIgor Kmeťo. Rytmus zjevně dělá se svými lidmi a nepotřebuje do svého světa pouštět někoho jiného. Hodnocení hudby a faktu, nakolik jsou náměty originální, bych pominul a přenechal jiným článkům, které nepochybně přijdou. Kdybych neřešil tento aspekt, hudba je určitě kvalitní a na vysoké úrovni. Skoro bych řekl, že nejsilnější článek alba.

Rytmus - KrálJako dříve, i tady se Rytmus ohlíží do minulosti. K jeho škodě jde o nastavovanou kaši, která tu už byla 100+1x. Jde o songy jako Sága pokračuje, Verejný nepriateľ, Nigdy sa nezavděčíš, Šalalaj. Stará témata, nový háv, které krátkodobě pobaví, ale nic víc v nich nehledejte.

Do pomyslné druhé škatulky bych zařadil kusy jako Musíš mať náděj, Král, Rázny básnik 2, List otcovi. Stylově jsou zařaditelné do starší éry, blíže Bengoru, než této aktuální desce. Rytmus si může dělat srandu, bavit se blbostmi, ale jakmile vytáhne svůj arzenál, je jasné, kdo má zkušenosti s rapem a texty. Vůbec bych řekl, že desce ze všeho nejvíce škodí nadměrná rozháranost a nejednotnost. V jedné skladbě oslavuje boha, hned v další si dělá srandu plytkým recesistickým textem sám ze sebe, dále zařadí vokoderový popík, potom zase recese, a jako pátý v pořadí je extrémně kvalitní věc.

Rytmus - KrálČtyři songy, které se mi nepodařilo nacpat do dvou škatulek uvedených výše stojí tak nějak mimo. ZlatokopkyNa toto som čakal mají něco společného. Tím společným jmenovatelem jsou peníze, které více a více tečou interpretům. A oni potom pláčou – tu nad tím, jak jim povrchní ženy, jdoucí pouze po penězích otravují život a oni je musí odhánět. Tu nad tím, jak si tu slávu představovali úplně jinak a že ji snad ani vlastně nepotřebují. Jako loutkové divadélko dobrý. Nakonec bych se chtěl pozastavit nad posledními dvěma songy. Jediný, který má beat z dílny DJ Premiera je sirový oldschool. Po prvním poslechu mě napadlo, že tento světoznámý interpret svoji práci trochu odflákl. Jenže tak to není. Rap i beat se zabývají minulostí, starou školou a jsou odvedeny dobře. Všetko má svoj konec bych shrnul větou – inteligentní závěr desky. Rytmus, TinaEgo si na chvíli vytvořili malou popovou kapelku a perfektně se doplňují, nesporně patří k tomu nejlepšímu, co Slovensko v moderní hudbě nabízí. Jak se říká závěr patří mistrům a tahle tříčlenná partička dokazuje, že když chce, tak umí.

Rytmus - KrálNemá smysl srovnávat, jen konstatovat. BengoroKrál jsou značně odlišná alba. Osobně si myslím, že styl, dravost a šťáva nadhozená v Bengoru je pro Rytmuse tím pravým co mu jde, v čem je mistr a nemá konkurenci. Král nenabízí nic moc nového a celkový koncept je přebyt kvalitním marketingem a obchodními zkušenostmi „škaredého cigána“. Bengoro má atmosféru, má charisma. Král se ale rozbíjí o provařená témata a klišé, skáče ze stylu do stylu. Ovšem má jednu důležitou vlastnost, která chybí možná 90% současných interpretů. I když jde o novou záležitost, stačí pár poslechů a rytmy i texty vám přecházejí do krve tak nějak samy od sebe.

Rytmus je už obchodní značka, firma. Každá taková má vydělávat a to dělá tento „šinter pojebaný“ zatraceně dobře. Tímto počinem si opět o něco více rozšířil okruh posluchačů a kupců. A o to jde v dnešní době nejvíce. Příjemná deska, která ničím nepřekvapí a ani neurazí.

KLIP Rytmus – Verejný nepriateľ