Crackers.cz » Recenze: Marpo – Knockout

Recenze: Marpo – Knockout

Recenze Marpo - KnockoutPřes oceán k nám z Floridy zafoukal čerstvý vítr a přinesl po dlouhé době větší událost. Na přelomu ledna a února tam, konkrétně v Tampě, nahrával Marpo svoje nové album. O hudební podklady se postarali v Americe žijící producenti – LA The Craftzman, Kfied, Dipflirt, Kubus, Johnny JulianoVybe. Nutno podotknout, že jejich podklady přinesly českému hiphopu neotřelý, vytříbený a hutný sound nesoucí se skrz celou desku. Nezvyklé je taky vydání limitované edice, ve které kromě CD s bonusovým videem „From Prague to Tampa“ a dalších dárků najdete mimo jiné i boxerské bandáže.

Album je, vyjma čistě solových čtyř tracků, našlapáno featy. Kromě neopomenutelného Wohnouta taktéž LA The Craftzman obstarává dva songy. Dále se objevuje Hard Target, Mason Caine a zpívané vokály si s přehledem dávají Dynasty, Brittany Holmes a slovenka Karolína Majerníková, která prošla československou superstar.

MarpoMarpo se za dva a půl roku hiphopového půstu posunul o značný krok dopředu. Album se nese v jednotném duchu a je celistvé. Lépe volená slova, celkově texty a přesný rap - to jsou všechno devizy tohoto nového počinu. Nezaměnitelná flow, ať jde o klasický marpovský nářez typu Já, sám a moje druhý já, Hatters, Go so hard, anebo o eminemovsky laděné, perfektně zpracované příběhovky Ticho, Zahnaná do kouta, Ať vidíš jak mi je – kde většinou popisuje nepříliš radostné životní situace.

Objevují se i zajímavé nápady. Za zmínku určitě stojí dvojsmyslný Knockout, který se dá kromě bojového světa thajského boxu vztáhnout i na normální život. V Představ si jde o pohled na jednu situaci rozdílnýma očima. Bohatý člověk je tu konfrontován s bezdomovcem. Zběsilý hudební podklad a zejména excelentní syrový hlas Wohnouta posouvá song do nejvyšších pater a upozorňuje na rozevírající se nůžky mezi bohatými a chudými. Při poslechu běhá mráz po zádech, ale přitom to není klasická depka. Úplně poslední song alba Já vs. Já je tak trochu samomluvou autora. Nastavuje tady dvě tváře a předkládá vlastní vnitřní boj.

Svých „pět minut slávy“ si užije i Hugo Toxxx, se kterým má Marpo trvalé spory. V songu Ulice mu věnuje pár vět a vyslovuje přání, že chce vidět, jak mu Hugo dává pěstí. Bez trapných sprostých slov, přitom ostře.

MarpoCelkově vzato pokud teď koukáte na tohle cédo, věřte, že před sebou máte album plné nadupaným beatů, kopou silných refrénů a nešizených barů. Naopak musím říci, že mu škodí neustálé opakování, jak jsou všichni neschopní a on je tu jedinej, kterej má talent a maká na tom. Trochu zbytečný. Další výtkou by mohl být určitě celkový počet stop. Dvanáct songů je v dnešní době opravdu málo. Mám-li hodnotit tlustý booklet, nadmíru se povedl. Skvělé fotky z Floridy a popis, kdo se na jednotlivých skladbách podílel. Otázku – proč sakra zase chybí texty?? – už víceméně vynechávám. Škoda. Bonusové video vás spolehlivě vrhne do atmosféry, která kolem nahrávání vládla.

No, moc věcí vytknout nelze a jak jsem psal na úvod, je to po dlouhé době dobrá zpráva, svěží vítr, že se něco děje, že se někdo snaží jít vlastní cestou, dělat to podle sebe a přitom být jednoznačně poznatelný a zatraceně kvalitní. Tohle všechno album Knockout splňuje. Pokud navíc dojde k naplnění slibu, že budou pro vlastníky originálních CD zpřístupněny bonusové tracky na webu, bude posluchač určitě maximálně spokojen.

KLIP: Marpo – Já, Sám a moje druhý Já

Tracklist:

• 01. Já, sám a moje druhý já