Crackers.cz » BPM – Horizonty

BPM – Horizonty

BPM - HorizontyByla to dlouho očekávaná událost okořeněná vypuštěnou ochutnávkou ve formě pilotního tracku Chill. Liberecká crew dala pocítit, že se trochu odkloní od svého básnického stylu. Celý počin je nějaký ten pátek na trhu. Nahrávalo se ve studiu M. Ledviny (např. Aneta Langerová, Marek ZtracenýLenka Dusilová) a F. Míška (Khoiba), kteří taktéž vnášeli svoji invenci do podkladů Paulieho GarandaKenny Rougha. Jeden hudební podklad dodal DJ Wich. Pojďme se tedy podívat, jestli tyto spolupráce naplnily předpokládaná očekávání.

Po zaplacení v obchodě a stržení fólie se vám dostane do rukou kvalitně a moderně vyhlížející CD. Hodíte ho do věže, sednete do křesla a otevřete sympaticky zhotovený booklet. Třináctistopé album zahajuje již zmíněný Chill. Povedený song dýchající poklidnou letní atmosférou. Básníci před mikrofonem posílají jasný vzkaz – máme svůj styl, je nám jedno, jestli je to hiphop. Slibně nastartovaný rozlet brzdí jen rozporuplná výslovnost koncovek některých slov – bel, představel, oslavel, zastavel atd. Celé album by se dalo rozdělit na tři druhy tracků – BPM nově, klasičtí BPM a úlety. Chill patří k té první kategorii.

BPM – Chill

Horizonty jsou umístěny strategicky jako song č. 2 a ukazují, že BPM umí i „po staru“.V nedávné době jste mohli zaznamenat uvedení klipu k této věci. Vrací se především k tématu lásky. Podobně patří do této škatulky track Kavárenský anonym s náhledem na smysl života a také – Elegie, LarryČerná s bílou. Kvalitní hudební podklady jsou pohodové a dobře se poslouchají. Texty se postupně více a více opírají o surrealismus, místy až dadaismus. Což není vyloženě špatně. Mohou ale splynout se staršími počiny.

Záměrně jsem přeskočil jeden z nejpovedenějších songů – Doba je jenom jedna. Zde se excelentně vyrovnávají s těžko uchopitelným textem na téma „doba“. Obsahuje naprosto jedinečný featuring od Kata (ex Deph). Po čase o sobě dal zase vědět a můžeme jen doufat, že jeho sólový počin bude stejně našlápnutý geniálními hrátkami se slovy. Podobně jako tento song jsou na tom i Vlci a lvi s až filmovou atmosférou a Příběhy z předměstí rozebírající sny, úspěch, štěstí a vyzdviženy hostováním Lyrika (ex Modré hory, JSS). Oba s velice silnými texty. Cestovatelská Cesta Florencie – Řím se svým způsobem také řadí k těmto nejlepším trackům z celého alba.

Abych jenom nechválil. Z kategorie úletů bych vybral Trhák. Song vhodný možná na party, ale nikoliv na studiovou nahrávku. Nesmyslný text na úrovni 90. let raději pominu.

KLIP BPM – Horizonty

Co říci závěrem? Na Horizontech je znát obrovský kus práce. BPM ušli další díl cesty a dokázali, že je potřeba s nimi počítat i jinde, než za profesorskou katedrou. Deska vám vydrží neoposlouchaná dlouhé týdny a měsíce. Umělecky jde bezesporu o událost roku. Já osobně hodnotím desku jako mimořádně kvalitní, která zároveň osloví velmi široké publikum posluchačů. Doufejme, že si BPM proklestí cestu oteklými dny i po překročení horizontu.

Tracklist:

• 01. Chill
  • 02. Horizonty